De Siciliaanse reeks.


Als eerbetoon aan een zeer bijzonder iemand:
kunstschilder Patrick Ysebaert die in 2010 overleed.
"Resten",volgens Van Dale wat van een geheel overblijft, en wat is mooier dan de resten van onze eigen "ik".
Tot deze conclusie kwam ik door het zien van de beelden van de catacomben in het kapucijnenklooster in Palermo waar ook jaren geleden Patrick Ysebaert had gewerkt.
Deze menselijke bibliotheek van duizenden lichamelijke resten heeft iets stil...
U ziet paters, priesters, bisschoppen, notabelen, geleerden die zich lieten mummificeren om dan volledig opgekleed te worden opgehangen aan een ijzerdraad en in een nis geplaatst, als mensen die op weg zijn tussen leven en dood.
De eerst mummies dateren van 1599, de laatste is de 2 jarige Rosalia Lombardo overleden in 1920 (zie aquarel).
Als je in haar met glas bedekte kist neerkijkt is het voor Rosalia nog steeds 1920 en zal ze altijd 2 jaar blijven.
Dit was wat ik wilde weergeven in mijn nieuwe reeks aquarellen onder de noemer "de Siciliaanse reeks".
Je kan nu al enkele werken bewonderen onder de titel "reflections of death".

Reacties

  1. Knap werk Solange! Mooie techniek. Kijk uit naar je volgende werken!
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was bevoorrecht om de stukken al eens in het echt te zien en was er erg van onder de indruk. De techniek die hier gebruikt werd is iets speciaal met een echt mooi resultaat.
    Voor mij ben je zeker geslaagd met grote onderscheiding.
    Lucrèce

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Sicilie 2012.

nieuwe werken 2018